„Czytam sobie” – inauguracja serii książek dla dzieci uczących się czytać
Biblioteka Narodowa objęła patronat honorowy nad serią książek „Czytam sobie” przygotowanych specjalnie dla dzieci uczących się czytać. Na początku seria obejmuje dziewięć pozycji, po trzy dla dzieci najmłodszych, średnich i starszych. Do ich napisania i zilustrowania wydawnictwo Egmont zaprosiło najlepszych polskich pisarzy dziecięcych i ilustratorów. Projekt miał swoją premierę na konferencji, która odbyła się w BN w piątek, 28 września.
Witając przybyłych na spotkanie gości dyrektor BN dr Tomasz Makowski wyraził przekonanie, że wartościowe książki dla najmłodszych to jedna z najbardziej skutecznych form promocji czytelnictwa. Prawdziwość jego słów potwierdziła grupka uczestniczących w konferencji dzieci, które podczas długiej i poważnej debaty – zaabsorbowane książkami – nie nudziły się ani przez chwilę.
Podczas dyskusji zgodnie podkreślano potrzebę publikowania książek wartościowych – zarówno pod względem treści, jak i formy – zwłaszcza dla najmłodszych, dopiero zaczynających swoją przygodę ze słowem pisanym. Obecność na rynku takich publikacji jest niezbędna, by pokazać dzieciom, że książki to przyjemność i „zarazić” młodych ludzi pasją czytania na całe życie.
Seria „Czytam sobie” pomyślana została jako trzypoziomowy program wsparcia nauki czytania. Książki od początku przygotowywano specjalnie w tym celu, dostosowując język, słownictwo, czcionkę i szatę graficzną do potrzeb i możliwości dzieci. Każdy z trzech poziomów ma swoją specyfikę:
- Poziom 1 – „Składam słowa” (150-200 wyrazów w tekście, krótkie zdania, 23 podstawowe głoski w tekście czytanym, ćwiczenie głoskowania)
- Poziom 2 – „Składam zdania” (800-900 wyrazów w tekście, dłuższe zdania, także złożone; elementy dialogu, 23 podstawowe głoski oraz "h", ćwiczenie sylabizowania.
- Poziom 3 – „Połykam strony” (2500–2800 wyrazów w tekście, użyte wszystkie głoski, dłuższe i bardziej złożone zdania, alfabetyczny słownik trudnych wyrazów)