Czytanie ma tylko dobre strony. Poznaj historię moli książkowych
„Czytanie ma tylko dobre strony” – Miniserial mole książkowe promuje czytelnictwo.
W Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich ruszyła nowa odsłona kampanii społecznej Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0) na lata 2021 – 2025 pod hasłem „Czytanie ma tylko dobre strony”. Jej bohaterami są mole książkowe, których perypetie odkrywamy w animowanym miniserialu w gwiazdorskiej obsadzie. Można go będzie oglądać na kanale YouTube NPRCz 2.0 i w TVP Kultura od 23 kwietnia. Pierwszy etap działań promocyjnych, obejmujący Internet, telewizję, radio oraz outdoor, potrwa do końca czerwca 2023 r.
Animowany cykl, zrealizowany w ramach NPRCz 2.0, obejmuje cztery odcinki, które w niestandardowy sposób inspirują do czytania. Głosów molom książkowym użyczyli znani i lubiani aktorzy, muzycy, sportowcy i twórcy internetowi: Małgorzata Kożuchowska (mól Krystyna), Natalia Kukulska (mól Alicja), Ewa Szykulska (mól Janina), Renata Jusis (gąsienica Wioletta), Cezary Żak (mól Pułkownik), Piotr Cyrwus (mól Przemysław), Maciej Musiałowski (mól Miłosz), Karol Kłos (mól komentator sportowy) i Jacek Chełchowski „Zio” (mól komentator telewizyjny). Miniserial ukazuje świat moli książkowych, które od tysiącleci dbały o książki. Żywiły się tym, co niszczy papier – zarodnikami grzybów, bakteriami i innymi mikroorganizmami. To właśnie dzięki molom książkowym przetrwały egipskie papirusy, średniowieczne manuskrypty, pierwsze egzemplarze książek drukowanych przez Gutenberga, a nawet Konstytucja 3 maja. Przez lata mole książkowe były najlepszymi przyjaciółmi książek, jednak w ich świecie pojawili się „zjadacze” papieru, którym stawiają czoła pozytywni bohaterowie.
Animacja „Mole książkowe” zwraca uwagę na rolę, jaką czytanie pełni w życiu człowieka. Miniserial staje się jednocześnie pretekstem do przypomnienia, że książki są dobrymi towarzyszami naszej codzienności, a czytanie – wartością samą w sobie, nawet jeśli poświęcamy mu niewiele czasu. Na rozpoczęcie przygody z książką i odkrywanie literatury oraz ponowne spotkania czytelnicze nigdy nie jest za późno. Serial jest adresowany zarówno młodszych odbiorców, jak i dorosłych oraz seniorów.
Świat moli książkowych został wykreowany w technice „cut out”. Siłą animowanej serii jest humor dialogowy, a jego uzupełnieniem - zabawne postaci i kreacje artystów, którzy użyczyli głosu animowanym bohaterom. Mocną stroną „Moli książkowych” jest także rozbudowana, dopracowana w szczegółach scenografia, bogata w detale, ważna przy tworzeniu wrażenia „mikroskali” świata moli.
Pierwsze działania komunikacyjne z molami książkowymi w roli głównej potrwają do końca czerwca i będą realizowane przede wszystkim w Internecie, w tym kanałach własnych NPRCz 2.0 i ambasadorów, a także w telewizji, radiu oraz na nośnikach outdoorowych. Na potrzeby promocji oprócz miniserialu powstały trailer, plakat i krótkie materiały wideo. Kampania internetowa, telewizyjna i radiowa promująca „Mole książkowe” obejmie zarówno klasyczną kampanię spotową, jak i działania niestandardowe. Kampania internetowa będzie kierowała ruch do kanału NPRCz 2.0 na YouTube i znajdującej się tam playlisty z „Molami książkowymi” oraz strony www NPRCz 2.0.
Za kampanię odpowiada Narodowe Centrum Kultury, które koordynuje komunikację NPRCz 2.0. Autorem koncepcji miniserialu jest grupa Mumio, a producentem wykonawczym – studio Badi Badi. Wsparcie w przygotowaniu kreacji promocyjnych miniserialu zapewniła agencja Punchline. Od 23 kwietnia miniserial będzie dostępny na kanale NPRCz 2.0 na YouTube.
W kolejnych tygodniach będą publikowane materiały z molami książkowymi dla bibliotekarzy i edukatorów, służące codziennej pracy z czytelnikami. W ramach NPRCz 2.0 będą też realizowane kolejne spotkania plenerowe z serii „Czytanie na trawie”, konkursy w mediach społecznościowych i inne niestandardowe działania z udziałem liderów opinii czy mural, który powstanie w centrum Warszawy. Komunikacja będzie odwoływała się do moli książkowych – nowych bohaterów marki.
Pokaż swoją bibliotekę!
Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, który obchodziliśmy w niedzielę 23 kwietnia, operatorzy Programu zachęcają też wszystkich do sięgnięcia po książkę ulubionego pisarza lub do odkrywania nieznanych tytułów i autorów. To świetna okazja, aby obdarować książkowymi prezentami bliskich i przyjaciół oraz pochwalić się domową biblioteczką w mediach społecznościowych. Umieśćcie w swoich postach ze zdjęciami domowych bibliotek hasztagi: #biblioteka, #nprcz, #czytamznprcz20 i oznaczcie profile mediów społecznościowych Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (Facebook: @NPRCz2.0, Instagram: nprcz2.0). Będziemy je udostępniać.
Czytanie ma tylko dobre strony!
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to wieloletni program rządowy na lata 2021-2025 w ramach którego środki w wysokości ponad miliarda złotych (60% z budżetu państwa, 40% – wkład własny beneficjentów) zostaną przeznaczone na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych – z uwagi na skalę oddziaływania i budżet – programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest wsparcie, promocja i rozwój czytelnictwa w Polsce, kształtowanie postaw proczytelniczych, zwiększanie dostępu do wszelkich formatów książek, wzmacnianie kompetencji posługiwania się językiem ojczystym oraz roli bibliotek publicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego i centrów dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, zarządzane przez Bibliotekę Narodową, Instytut Książki, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Narodowe Centrum Kultury. W ramach NPRCz 2.0 m. in. blisko pół miliarda złotych trafi na rynek wydawniczy (zakup nowości książkowych), a kolejnych kilkaset milionów zostanie przeznaczonych na modernizację i budowę bibliotek.
Szczegółowe informacje dotyczące programu i bieżących działań z nim związanych można znaleźć na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych: