Polona/Blog: 500 lat Melencolii I Dürera
500 lat od powstania jednego z największych arcydzieł europejskiej grafiki projektantka i artystka Aneta Faner stworzyła instalację inspirowaną miedziorytem Melencolia I Albrechta Dürera:
Wyjątkowość bryły uczyniła ją metonimicznym symbolem samej melancholii i inspiracją wielu artystów. Stała się też punktem wyjścia mojej obecnej pracy: instalacji odwołującej się do charakterystycznych dla melancholii metafor. Zwierciadła, które u Dürera, jak i u Kierkegaarda jest symbolem melancholicznego rytuału przeglądania się i konfrontowania z możliwością nas samych; labiryntu, przytaczanego przez Borgesa w kontekście mitu o Minotaurze, jako symboliczna droga oplatająca zgubne centrum, w którym unicestwienie jest zarazem wyzwoleniem od niekończących się powtórzeń. Oraz najistotniejszy element: […]
Czytaj więcej w tekście Anety Faner na Polona/Blog: Melancholia
Rycina Albrechta Dürera prezentowana w Polonie pochodzi ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie, udostępnianych w ramach projektu PAUart.