Jazzman w świecie kina. Przypadek Krzysztofa Komedy
Serdecznie zapraszamy na najbliższe „Otwarte seminarium Biblioteki Narodowej”. We wtorek 25 lutego 2020 r. o godz. 14:00 referat pt. „Jazzman w świecie kina. Przypadek Krzysztofa Komedy” wygłosi Justyna Raczkowska z Archiwum Jazzu Polskiego Zakładu Rękopisów BN.
Krzysztof Komeda był jednym z pierwszych muzyków jazzowych w Polsce, którzy w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych dwudziestego wieku tworzyli muzykę do filmów. Podobny trend był obecny także w kinematografii światowej, choć w Polsce wynikał on z nieco innych pobudek niż na Zachodzie. Jednak to właśnie muzyka filmowa stała się dla Komedy przepustką do Europy Zachodniej, a następnie do Hollywood.
Kompozycje filmowe stanowiły istotną część twórczości Komedy jako muzyka jazzowego. Kluczową rolę odegrał tu Roman Polański, który w 1958 roku zaproponował mu stworzenie muzyki do etiudy studenckiej Dwaj ludzie z szafą. Od tego momentu kariera Komedy jako kompozytora muzyki filmowej nabrała rozmachu – współpracował później również z Andrzejem Wajdą, Januszem Morgensternem, Jerzym Skolimowskim czy duńskim reżyserem Henningiem Carlsenem.
Twórczość filmowa Komedy znalazła swoje odzwierciedlenie w materiałach zachowanych w jego archiwum, przekazanym Bibliotece Narodowej przez pasierba Tomasza Lacha i siostrę Irenę Orłowską w 2011 roku. Znalazły się w nim nie tylko rękopisy muzyczne, ale także inne różnorodne materiały, wśród nich m.in. scenariusze, listy montażowe i inne notatki powstałe w trakcie pracy nad kolejnymi filmami. Ten bogaty materiał umożliwia zainteresowanym prześledzenie metod pracy Krzysztofa Komedy jako kompozytora muzyki filmowej.
Seminarium odbędzie się w gmachu głównym Biblioteki Narodowej przy alei Niepodległości 213, w sali 200 na parterze.