Sprawozdanie z realizacji wskaźników projektu KPO - Biblioteka Narodowa

EN

Sprawozdanie z realizacji wskaźników projektu KPO

Sprawozdanie z realizacji wskaźników projektu KPO „Usprawnienie dostępu do kolekcji muzyki w zbiorach cyfrowych Biblioteki Narodowej” (Biblioteka Narodowa, 1.07.2024–31.12.2024).

Sonia Wronkowska, 2.01.2025 r.

1. Weryfikacja opisów katalogowych zbiorów muzycznych i dźwiękowych (wskaźnik 400)

Pracownicy Zakładu Zbiorów Muzycznych oraz Zakładu Zbiorów Dźwiękowych i Audiowizualnych dokonali łącznie weryfikacji i korekty 421 rekordów bibliograficznych nut i nagrań dźwiękowych w ramach projektu. Opisy bibliograficzne dostosowane zostały do obecnie obowiązujących przepisów katalogowania BN, ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk stosowania Deskryptorów BN do opisu przedmiotowego publikacji. Prace znacząco poprawiły wyszukiwalność i dostępność zbiorów dla użytkowników Katalogu BN oraz wszystkich systemów indeksujących te metadane (np. polona.pl, academica.edu.pl). Prace te są również niezwykle istotne w ramach ogólnokrajowej sieci bibliotecznej, ponieważ rekordy bibliograficzne stworzone w BN są stosowane do opisu egzemplarzy w różnych instytucjach w Polsce. W przypadku zbiorów specjalnych zgodność opisu bibliograficznego z najnowszymi przepisami w tym zakresie jest nierzadko kluczowa dla odpowiedniej identyfikacji wydania, na co wskazuje praktyka międzybibliotecznego współkatalogowania.

2. Stworzenie kolekcji w polona.pl (wskaźnik 10)

Stworzono 10 publicznych kolekcji tematycznych w bibliotece cyfrowej polona.pl. Kolekcje są kuratorską próbą zaprezentowania bogactwa cyfrowych zbiorów muzycznych BN i odpowiadają na potrzeby różnych typów użytkowników bibliotek cyfrowych: muzykologów, muzyków, bibliotekarzy, antykwariuszy, melomanów, uczniów i studentów, nauczycieli, twórców, wreszcie – szerokiego grona odbiorców zainteresowanych historią kultury.

Cztery kolekcje poświęcone zostały mniej znanym gatunkom i nurtom repertuarowym w polskiej kulturze muzycznej:

Trzy kolekcje prezentują najpopularniejsze techniki drukarstwa muzycznego w Polsce na przestrzeni dziejów:

Dwie kolekcje gromadzą wizerunki instrumentów muzycznych, co pokazuje, że zbiory biblioteczne innych typów są komplementarne względem zbiorów nutowych czy dźwiękowych i stanowią dla nich istotny i ciekawy kontekst:

Wreszcie jedna, najobszerniejsza kolekcja dotyczy wielkiej białej plamy w polskiej historiografii muzycznej – twórczości muzycznej kobiet:

Każda z kolekcji posiada starannie dobraną okładkę oraz krótki opis umożliwiający lepsze zrozumienie prezentowanych obiektów i fenomenów historii kultury muzycznej.

3. Opracowanie koncepcji szkolenia (wskaźnik 1)

Opracowano koncepcję nowego interdyscyplinarnego szkolenia, łączącego takie dyscypliny jak informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, muzykologia, informatyka, cyfrowa humanistyka, pt.: Przewodnik praktyczny i teoretyczny po muzykaliach w Polonie

Grupy docelowe: bibliotekarze, nauczyciele, muzykolodzy, muzycy, artyści, pracownicy instytucji kultury, naukowcy, studenci i inni zainteresowani.