Sprawozdanie z realizacji wskaźników projektu KPO
Sprawozdanie z realizacji wskaźników projektu KPO „Usprawnienie dostępu do kolekcji muzyki w zbiorach cyfrowych Biblioteki Narodowej” (Biblioteka Narodowa, 1.07.2024–31.12.2024).
Sonia Wronkowska, 2.01.2025 r.
1. Weryfikacja opisów katalogowych zbiorów muzycznych i dźwiękowych (wskaźnik 400)
Pracownicy Zakładu Zbiorów Muzycznych oraz Zakładu Zbiorów Dźwiękowych i Audiowizualnych dokonali łącznie weryfikacji i korekty 421 rekordów bibliograficznych nut i nagrań dźwiękowych w ramach projektu. Opisy bibliograficzne dostosowane zostały do obecnie obowiązujących przepisów katalogowania BN, ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk stosowania Deskryptorów BN do opisu przedmiotowego publikacji. Prace znacząco poprawiły wyszukiwalność i dostępność zbiorów dla użytkowników Katalogu BN oraz wszystkich systemów indeksujących te metadane (np. polona.pl, academica.edu.pl). Prace te są również niezwykle istotne w ramach ogólnokrajowej sieci bibliotecznej, ponieważ rekordy bibliograficzne stworzone w BN są stosowane do opisu egzemplarzy w różnych instytucjach w Polsce. W przypadku zbiorów specjalnych zgodność opisu bibliograficznego z najnowszymi przepisami w tym zakresie jest nierzadko kluczowa dla odpowiedniej identyfikacji wydania, na co wskazuje praktyka międzybibliotecznego współkatalogowania.
2. Stworzenie kolekcji w polona.pl (wskaźnik 10)
Stworzono 10 publicznych kolekcji tematycznych w bibliotece cyfrowej polona.pl. Kolekcje są kuratorską próbą zaprezentowania bogactwa cyfrowych zbiorów muzycznych BN i odpowiadają na potrzeby różnych typów użytkowników bibliotek cyfrowych: muzykologów, muzyków, bibliotekarzy, antykwariuszy, melomanów, uczniów i studentów, nauczycieli, twórców, wreszcie – szerokiego grona odbiorców zainteresowanych historią kultury.
Cztery kolekcje poświęcone zostały mniej znanym gatunkom i nurtom repertuarowym w polskiej kulturze muzycznej:
- Z repertuaru mandolinisty i mandolinistki (https://polona.pl/public-collections/collection/25c1be12-ef54-4809-961b-8ffe540435cd)
- Tańce amerykańskie (https://polona.pl/public-collections/collection/1bccf4de-4bd3-4424-bec2-87a7a7a5dbe2)
- Cyganomania muzyczna (https://polona.pl/public-collections/collection/4ef3ec02-c23e-4e33-9d6b-20452fd434dd)
- Sztajerki ulubione (https://polona.pl/public-collections/collection/e5a10e8e-0ec8-4b5a-8299-e74e142d15bc)
Trzy kolekcje prezentują najpopularniejsze techniki drukarstwa muzycznego w Polsce na przestrzeni dziejów:
- Druki muzyczne czcionkowe (https://polona.pl/public-collections/collection/586226ae-c325-4408-8287-101c9532fd96)
- Miedzioryt muzyczny (https://polona.pl/public-collections/collection/b7a0e9aa-a5a3-4857-bd81-3e8437e6c16a)
- Początki litografii muzycznej (https://polona.pl/public-collections/collection/7756e575-5fe0-4b76-ab65-7c9958c8e0da)
Dwie kolekcje gromadzą wizerunki instrumentów muzycznych, co pokazuje, że zbiory biblioteczne innych typów są komplementarne względem zbiorów nutowych czy dźwiękowych i stanowią dla nich istotny i ciekawy kontekst:
- Instrumenty muzyczne w sztuce: grafika, rysunek, malarstwo (https://polona.pl/public-collections/collection/b05ad4f7-0e74-4f9a-b815-a3598b29e2ee)
- Instrumenty muzyczne na fotografiach (https://polona.pl/public-collections/collection/34a5dfe0-73a1-4222-9084-d8be686f1b07)
Wreszcie jedna, najobszerniejsza kolekcja dotyczy wielkiej białej plamy w polskiej historiografii muzycznej – twórczości muzycznej kobiet:
- Kompozytorki polskie (https://polona.pl/public-collections/collection/86e85ed8-000b-41a1-acf7-a1b30d612869)
Każda z kolekcji posiada starannie dobraną okładkę oraz krótki opis umożliwiający lepsze zrozumienie prezentowanych obiektów i fenomenów historii kultury muzycznej.
3. Opracowanie koncepcji szkolenia (wskaźnik 1)
Opracowano koncepcję nowego interdyscyplinarnego szkolenia, łączącego takie dyscypliny jak informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, muzykologia, informatyka, cyfrowa humanistyka, pt.: Przewodnik praktyczny i teoretyczny po muzykaliach w Polonie
Grupy docelowe: bibliotekarze, nauczyciele, muzykolodzy, muzycy, artyści, pracownicy instytucji kultury, naukowcy, studenci i inni zainteresowani.